Standardy ochrony małoletnich

 

Przepisy ogólne 

W Parafii Rzymskokatolickiej Miłosierdzia Bożego w Grójcu został opracowany i  wprowadzony w życie niniejszy dokument, który stanowi realizację prawnego obowiązku  dotyczącego implementacji we wszelkich instytucjach, w których przebywają dzieci,  standardów ich ochrony przed krzywdzeniem [ustawa z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie  ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1606)].  Opracowując dokument, wzięto pod uwagę wytyczne zarówno prawa państwowego, jak i  kościelnego. 

Stosując art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom  przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 560)  ustanowiono zasady zapewniania dzieciom bezpieczeństwa i postępowania w przypadku ich  krzywdzenia. Spisane w niniejszej Parafii zasady tworzenia bezpiecznego środowiska dla  małoletnich, a także ustanowienie zrozumiałych i obowiązujących wszystkie osoby  zaangażowane w duszpasterstwo parafialne procedur interwencji wewnętrznych i  zewnętrznych, umożliwia szybkie reagowanie na zagrożenia bezpieczeństwa dobrostanu  dzieci, a także pomaga w spełnianiu prawnych wymogów ochrony dzieci przed  krzywdzeniem oraz innymi niepożądanymi zjawiskami.  

Standardy ochrony małoletnich w Parafii Miłosierdzia Bożego w Grójcu regulują te  obszary funkcjonowania, które wiążą się z możliwością naruszenia praw dziecka: od  bezpieczeństwa i wsparcia po interwencję w sytuacjach zagrażających jego życiu, zdrowiu i  dobrostanowi. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników  parafii i osób współpracujących oraz zaangażowanych w duszpasterstwo parafialne  skierowane do dzieci jest działanie dla ich dobra – doczesnego i wiecznego. Niedopuszczalne  jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie. 

Specyfika środowiska parafialnego 

Parafia Rzymskokatolicka Miłosierdzia Bożego w Grójcu, jako komórka  instytucjonalna Kościoła, wyróżnia się różnorodnymi obszarami działania. Odprawiane są w  niej liczne nabożeństwa i uroczystości oraz sprawowane są sakramenty (Eucharystii, Chrztu, I  Komunii Świętej, Bierzmowania, Małżeństwa oraz Pokuty i Pojednania). W parafii żegnamy  też naszych zmarłych. Wymienione działania, a także odwiedziny chorych oraz wizyty  duszpasterskie dają okazję do wglądu m.in. w sytuację rodzinną i materialną parafian,  również w kontekście zauważenia krzywdy i przemocy, a co za tym idzie dają możliwość  podjęcia odpowiednich kroków zapobiegawczych lub interwencji wobec krzywdzenia  małoletnich. 

W Parafii funkcjonują różne grupy duszpasterskie. Raz w tygodniu odbywają się  zbiórki ministrantów i lektorów, a także próby scholi zarówno dziecięcej, jak i młodzieżowej.  Parafia organizuje niesystematyczne wyjazdy, takie jak pielgrzymki, wyjazdy z ministrantami (np. na Diecezjalne Spotkania Młodzieży) itp. Ponadto w Parafii funkcjonuje kancelaria  parafialna oraz rada parafialna. Istnieje także strona internetowa parafii, na której  umieszczane są wszelkie aktualności związane z życiem parafialnym. Praktykowany jest też  jasny podział hierarchiczny: proboszcz, wikariusze itd. Proboszcz zazwyczaj towarzyszy 

parafianom zarówno dorosłym, jak i nieletnim przez wiele lat ich rozwoju religijnego. Bywa,  że parafianie uczestniczą w uroczystościach związanych z życiem osobistym duszpasterzy, np.  prymicje, rocznice itp. Również księża zapraszani są przez parafian na uroczystości rodzinne.  W parafii zatrudniane są osoby świeckie jako pracownicy parafialni lub posługujący jako 

wolontariusze, np. szafarz, kościelny. Dodatkowo w parafii i przy parafii funkcjonują często  osoby, które potrzebują pomocy i jej szukają, np. bezdomni. Czasem też parafia użycza lub  udostępniania pomieszczenia parafialne innym podmiotom zewnętrznym, będąc  organizatorem różnych wydarzeń związanych z rozwojem życia duchowego we wspólnocie  parafialnej, takich jak koncerty pieśni religijnych czy seminaria. 

Księża w Parafii Miłosierdzia Bożego w Grójcu co roku prowadzą grupy dzieci  przygotowujących się do sakramentu Pierwszej Komunii Świętej oraz grupy młodzieży  przystępujących do sakramentu Bierzmowania. Spotkania mają charakter edukacyjno organizacyjny, polegający na przekazywaniu wiedzy duchowej młodym parafianom oraz na  rzetelnym przygotowaniu ich do ww. Sakramentów Świętych. To w parafii głównie toczy się  życie sakramentalne wiernych, a życie rodzinne wokół celebracji roku liturgicznego. Rodzice  w zaufaniu przyprowadzają swoje dzieci do parafii i oczekują, że będą tam one bezpieczne.  Parafianie są osobami w różnym wieku, w różnej sytuacji rodzinnej, zawodowej, a  duszpasterze oraz osoby pracujące na rzecz parafii mają nierzadko wgląd w ich potrzeby oraz  możliwość zaradzenia im. Z tego powodu zostały wprowadzone niniejsze standardy, które  mają chronić dzieci przed wszelkiego rodzaju nadużyciami, przed krzywdą, przemocą, w tym  przed wykorzystaniem seksualnym. Standardy ochrony małoletnich działają w obie strony – chronią zarówno młodocianych parafian, jak i osoby duchowne, pracowników i  wolontariuszy parafii. Ten szeroki zakres działalności oraz wielość osób zaangażowanych w  życie parafialne, mogących mieć kontakt z dziećmi i młodzieżą oraz posiadających wgląd w  prywatne życie parafian, zobowiązuje nas do szczegółowego opracowania zasad ochronnych. 

Sama dynamika życia parafialnego zawiera w sobie specyficzne czynniki chroniące  przed przemocą, takie jak: poczucie sacrum, społeczne zaufanie, poczucie przynależności i  wzajemnej odpowiedzialności, relacje oparte na zasadach ewangelicznych, wspólnotowość,  w tym przynależność młodzieży do pozytywnej grupy rówieśniczej oraz publiczność działań  (większość aktywności dzieje się na oczach innych), w tym nadzór rodziców. Dodatkowo,  przy okazji np. nagłych wezwań do chorych lub podczas wizyt duszpasterskich, istnieje  możliwość dostrzeżenia specyficznych potrzeb parafian lub deficytów, w tym przemocy w  obszarze rodzinnym i podjęcia odpowiedniej interwencji. Księża posługujący w parafii są  często tymi osobami, do których zwracają się o pomoc osoby doświadczające jakiejkolwiek  krzywdy, szukające wsparcia i zrozumienia.

Wyjątkowa dynamika życia parafialnego może łączyć się z występowaniem tzw.  czynników zagrażających, które mogą ,,ułatwiać” zaistnienie przemocy czy innego  niebezpieczeństwa w stosunku do osób małoletnich. Społeczne zaufanie i autorytet, jakim  cieszą się księża oraz relacje, jakie wytwarzają się między nimi a wybranymi parafianami  mogą sprzyjać występowaniu nadużyć duchowych. Z wyżej wymienionych powodów  zredagowane zostały poniższe standardy ochrony małoletnich.  

Słownik pojęć 

  1. Osoby, ich role i funkcje w Kościele  

Biskup – biskup lub arcybiskup diecezjalny, ordynariusz ordynariatu i prałat Prałatury  Personalnej Kościoła łacińskiego oraz hierarcha Kościołów wschodnich.  

Duchowieństwo – biskupi, księża i diakoni.  

Ksiądz – duchowny chrześcijański posiadający święcenia kapłańskie.  

Organizator wyjazdu – osoba uprawniona do organizacji wyjazdu dzieci w ramach parafii. 

Osoba świecka – członek Kościoła katolickiego i personel Kościoła inny niż biskupi, księża,  diakoni i osoby zakonne.  

Osoby konsekrowane – osoby, które w sposób szczególny poświęcają życie Bogu. Łączy je  konsekracja, która wiąże się ze złożeniem Bogu ślubów czystości oraz najczęściej również  ubóstwa i posłuszeństwa, choć zależy to od formy życia konsekrowanego. Należą do nich  członkowie stowarzyszeń zakonnych oraz świeckie osoby konsekrowane.  

Personel parafialny (personel Parafii Miłosierdzia Bożego w Grójcu) – duchowny, inna  osoba zatrudniona przez Kościół na podstawie umowy, podwykonawstwa, dobrowolnie lub  nieodpłatnie oraz osoby posłane przez Kościół do posługi liturgicznej i duszpasterskiej. 

Proboszcz, administrator – mianowany przez biskupa duszpasterz i zarządca parafii.  

Szafarz nadzwyczajny Komunii Świętej – osoba wyznaczona do udzielania Komunii Świętej,  gdy zabraknie odpowiedniej liczby szafarzy zwyczajnych.  

  1. Organizacja posługi Kościoła  

Diecezja – jednostka administracyjna w kościołach chrześcijańskich podległa biskupowi.  

Duszpasterstwo pozaparafialne – duszpasterstwa, wspólnoty, grupy gromadzące młodych  ludzi (młodzież licealna, studenci, młodzi dorośli), w tym wolontariaty, wakacyjne spotkania  młodych (organizowane przez zakony, zgromadzenia zakonne, wspólnoty), festiwale  młodzieżowe, rekolekcje wyjazdowe, wspólnoty różnych stanów, pielgrzymki piesze,  pielgrzymki autokarowe, środowiska harcerskie. To dzieła, które mogą działać przy parafiach,  ale mają struktury pozaparafialne. 

Parafia – określona wspólnota wiernych, utworzona na sposób stały w Kościele  partykularnym, nad którą pasterską pieczę, pod zwierzchnictwem biskupa diecezjalnego,  powierza się proboszczowi (administratorowi), jako jej własnemu pasterzowi.  

  1. Dzieci i osoby bezbronne  

Dziecko – każda istota ludzka od poczęcia do osiągnięcia pełnoletności (patrz art. 2 ustawy o  Rzeczniku Praw Dziecka – Dz.U.2023.292). 

Dziecko wykorzystane seksualnie – każde dziecko w wieku bezwzględnej ochrony, jeśli  osoba dojrzała seksualnie, czy to przez świadome działanie, czy też przez zaniedbywanie  swoich społecznych obowiązków lub obowiązków wynikających ze specyficznej  odpowiedzialności za dziecko, dopuszcza się zaangażowania dziecka w jakąkolwiek  aktywność natury seksualnej, której intencją jest zaspokojenie osoby dorosłej. 

Opiekun – osoba sprawująca pieczę nad dzieckiem, uprawniona do reprezentacji dziecka  oraz posiadająca władzę prawną do dbania o interesy osobiste i majątkowe innej osoby (rodzic, rodzic zastępczy lub osoba uprawniona przez rodzica).  

Osoba bezbronna – każda osoba znajdująca się w stanie niepełnosprawności, upośledzeniu  fizycznym lub psychicznym albo pozbawiona wolności osobistej, która w rzeczywistości,  nawet sporadycznie, ogranicza ich zdolność zrozumienia, chęci lub przeciwstawienia się  przestępstwu w inny sposób.  

Wiek bezwzględnej ochrony – wiek niższy niż wiek zgody. Czynność seksualna z osobą w  wieku ochronnym jest czynem zabronionym (wykorzystaniem seksualnym), a osoba  dopuszczająca się jej i lub doprowadzająca do niej podlega odpowiedzialności karnej. W  Polsce obecnie wynosi 15 lat (patrz art. 200 kodeksu karnego Dz.U.2024.17 t.j. z  dnia 2024.01.04) 

Zgoda opiekuna – zgoda rodziców albo zgoda opiekuna, rodzica zastępczego lub opiekuna  tymczasowego. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy  poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny  (orzeczenie sądu opiekuńczego zastępuje zgodę rodziców).  

  1. Różne formy przemocy  

Bullying – znęcanie, zastraszanie, prześladowanie werbalne, społeczne, a także fizyczne.  

Cyberprzemoc – wszelka przemoc z użyciem technologii informacyjnej – komunikatorów,  czatów, stron internetowych, mediów społecznościowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów. Może  mieć formę wulgarnych wiadomości, obraźliwych komentarzy (np. hejt, trolling),  rozpowszechniania zdjęć ukazujących dziecko w niekorzystnym świetle, zastraszania,  śledzenia (cyberstalking), ujawniania tajemnic (outing) itp.  

Gaslighting – przemoc psychiczna polegająca na manipulowaniu drugą osobą w taki sposób,  że ofiara przemocy z czasem przestaje ufać swoim osądom, staje się zdezorientowana,  zalękniona i traci zaufanie do swojej pamięci czy percepcji. Jeśli manipulacja jest stosowana 

stale i metodycznie może w końcu doprowadzić do tego, że ofiara zacznie kwestionować  swoje zdrowie psychiczne. W ten sposób manipulator przejmuje nad nią całkowitą kontrolę.  

Child Grooming (uwodzenie dziecka) – działania podejmowane w celu zaprzyjaźnienia się i  nawiązania więzi emocjonalnej z dzieckiem, aby zmniejszyć jego opory i później je seksualnie  wykorzystać. Obejmuje często również warunkowanie rodziców i innych dorosłych oraz  osłabienie ich czujności, aby myśleli, że relacja z dzieckiem jest normalna i pozytywna. Potocznie poprzez child grooming rozumie się uwodzenie dzieci przez Internet. 

Nadużycie – postępowanie lub czyn niezgodny z przyjętymi normami postępowania. Użycie  czegoś ponad miarę oraz wykorzystanie w niewłaściwy sposób lub w nadmiernym stopniu. 

Nadużycie władzy – nadużycie stanowiska, funkcji lub obowiązku w celu wykorzystania innej  osoby. Może przybierać różne formy i obejmować sytuacje, w których dana osoba ma władzę  nad inną osobą na mocy swojego związku (np. pracodawca i pracownik, nauczyciel i uczeń,  trener i sportowiec, rodzic lub opiekun i dziecko, duchowny/osoba zakonna i parafianin) i  wykorzystuje tę władzę na swoją korzyść.  

Przemoc domowa – jednorazowe lub powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie  naruszające prawa lub dobra osobiste osób, w szczególności narażające na  niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia, naruszające godność, nietykalność cielesną,  wolność, w tym wolność seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub  psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą  (art. 2 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie).  

Przemoc duchowa – odwoływanie się do przekonań religijnych i wiary osoby w celu  wyrządzenia jej szkody. Może mieć negatywny wpływ na duchowość osoby poszkodowanej,  zwłaszcza gdy dopuszcza się jej osoba posiadająca duchowy autorytet i zaufanie w Kościele.  

Przemoc emocjonalna (dorośli) – powszechna forma przemocy mająca miejsce w bliskich  związkach. Przemoc emocjonalna jest definiowana jako molestowanie, które ma miejsce, gdy  dana osoba jest poddawana zachowaniom lub działaniom mającym na celu jej  kontrolowanie, z zamiarem wyrządzenia jej krzywdy emocjonalnej lub strachu, poprzez  manipulację, izolację lub zastraszanie.  

Uwikłanie – każda relacja, w której ktoś doświadcza strachu, lęku, poczucia winy, poczucia  krzywdy, frustracji, poniżenia, zniewolenia, zależności, dominacji, niemożności bycia sobą,  nieszczerości, braku autentyczności, przemocy emocjonalnej, fizycznej, seksualnej czy  ekonomicznej.  

Zaniedbanie (wobec osoby dorosłej) – niezapewnienie przez opiekuna środków niezbędnych  do życia osobie, którą się opiekuje.  

  1. Wsparcie  

Niebieska Linia https://www.niebieskalinia.info/ 

Procedura „Niebieskiej Karty” – jest narzędziem, którego głównym celem jest zapewnienie  bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej, obejmuje też współpracę 

przedstawicieli różnych instytucji i podmiotów, które są zobowiązane do reagowania w  przypadku uzyskania informacji o wystąpieniu przemocy domowej.  

  1. Przestępstwa motywowane seksualnie  

Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności (art. 197-205 k.k.) – zgwałcenie  (art. 197), wykorzystanie seksualne osoby bezradnej lub niepoczytalnej (art. 198), seksualne  wykorzystanie zależności (art. 199), seksualne wykorzystanie dziecka (art. 200), uwodzenie  dziecka poniżej lat 15 z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego lub sieci  telekomunikacyjnej (art. 200a), propagowanie pedofilii (art. 200b), kazirodztwo (art. 201),  pornografia (art. 202), zmuszanie do prostytucji (art. 203), czerpanie zysku z cudzego  nierządu (art. 204).  

Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr obywateli polskich, którzy  dopuścili się przestępstwa z pobudek seksualnych. Składa się z Rejestru publicznego i  Rejestru z dostępem ograniczonym.  

Przestępstwo kanoniczne wykorzystywania seksualnego – kanoniczne przestępstwa  wykorzystywania seksualnego popełniane przez duchownych lub osoby konsekrowane. 

  1. Prewencja niedozwolonym zachowaniom 

Dane osobowe – wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do  zidentyfikowania żyjącej osoby fizycznej, a także poszczególne informacje, które w  połączeniu ze sobą mogą prowadzić do zidentyfikowania tożsamości danej osoby.  Przykładowe dane osobowe: imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mail z imieniem i  nazwiskiem, numer dowodu tożsamości, dane o lokalizacji, adres IP, dane przechowywane  przez szpital lub lekarza, które mogą jednoznacznie wskazywać tożsamość danej osoby.  

Kompetencje miękkie – umiejętności psychospołeczne, np. komunikatywność, asertywność.  

Konflikt interesów – sytuacja (postrzegana lub rzeczywista), w której powstaje konflikt  pomiędzy obowiązkami służbowymi danej osoby a jej prywatnymi interesami, który może  mieć wpływ na wykonywanie tych obowiązków. Taki konflikt zazwyczaj wiąże się z  przeciwstawnymi zasadami lub niezgodnymi życzeniami lub potrzebami i może wystąpić, gdy  osoba pełni wiele ról.  

Lojalność środowiskowa – silna lojalność wobec danego środowiska, grupy ludzi, wspólnoty,  instytucji, przełożonego itp., która może przyjmować formy pozytywne, np. dochowanie  tajemnicy, lub negatywne, np. niereagowanie bądź zaprzeczanie przemocy.  

Osoba odpowiedzialna za interwencję – zarządca placówki (proboszcz, administrator)  odpowiedzialny za podejmowanie interwencji w przypadku zaistnienia przemocy.  

Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – osoba wyznaczona przez  proboszcza(bądź sam proboszcz) sprawująca nadzór nad prawidłowym stosowaniem  niniejszych standardów.

Osoba zaufana – osoba wyznaczona przez proboszcza (bądź sam proboszcz) ciesząca się  zaufaniem i odpowiednio przygotowana, odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o  zdarzeniach dotyczących przemocy.  

Wniosek o wgląd w sytuację rodziny – pismo, które może zostać złożone przez każdą osobę  fizyczną i prawną, która chce, aby sąd zbadał aktualną sytuację rodzinną. Wniosek nie  podlega żadnej opłacie sądowej, może być złożony w każdej chwili i w przypadku. 

  1. Formy przemocy wobec dziecka  

Przemoc wobec dzieci – wszelkie formy złego traktowania fizycznego i/lub emocjonalnego,  wykorzystywania seksualnego, zaniedbania lub nieodpowiedniego traktowania, wyzysku  komercyjnego lub innego, skutkującego rzeczywistą lub potencjalną szkodą dla zdrowia,  rozwoju lub godności dziecka w kontekście relacji odpowiedzialności, zaufania lub siły. Dzieli  się powszechnie na pięć podtypów: przemoc fizyczna, znęcanie się emocjonalne/psychiczne,  zaniedbanie, narażenie na przemoc w rodzinie, wykorzystywanie seksualne. W kontekście  Kościoła katolickiego ważne jest także uznanie przemocy duchowej za dodatkowy podtyp  przemocy.  

  • Przemoc fizyczna to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje fizycznej krzywdy  lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź  zaniechania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub  której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec  dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową.  
  • Przemoc psychiczna i emocjonalna to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa  interakcja wobec dziecka, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania.  Zaliczamy do niej m.in. niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne,  relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu,  nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem,  niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i jego granic  psychicznych.  
  • Zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego  podstawowych potrzeb fizycznych/psychicznych i/lub nierespektowanie jego  podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w  rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest  zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.  
  • Narażenie na przemoc w rodzinie – forma psychicznego znęcania się nad  dzieckiem, w której dziecko jest obecne – słyszy lub widzi – gdy inny członek  rodziny doświadcza przemocy fizycznej, psychicznej lub seksualnej albo widzi  szkody wyrządzone osobom lub mieniu w wyniku agresywnego zachowania  członka rodziny.  
  • Wykorzystywanie seksualne dziecka – wykorzystanie seksualne dziecka to  włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni  zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub która jest niezgodna z normami  prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem  seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a 

dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź  stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Celem takiej  aktywności jest zaspokojenie potrzeb innej osoby. Obejmuje zachowania z  kontaktem fizycznym (w tym penetracyjne) oraz bez kontaktu fizycznego,  (robienia zdjęć lub filmów wideo przedstawiających dzieci o charakterze  jednoznacznie seksualnym, zmuszania dzieci do oglądania czynności seksualnych  lub wzięcia w nich udziału lub zmuszania dzieci do uprawiania seksu lub  angażowania się w czynności seksualne z innymi dziećmi lub dorosłymi).  Obejmuje również wyzyskiwanie seksualne dzieci, czyli czerpanie zysku np. z  pornografii z udziałem dzieci lub prostytucji dziecięcej.  

Przemoc rówieśnicza (agresja rówieśnicza, bullying) – występuje, gdy dziecko doświadcza  różnych form przemocy ze strony rówieśników, bezpośrednio lub z użyciem technologii  komunikacyjnych. Ma miejsce wtedy, gdy działanie ma na celu wyrządzenie komuś  przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a  ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np.  przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie,  nastawianie innych przeciwko osobie), fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie,  szarpanie), materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów) oraz elektroniczną (złośliwy  SMS lub e-mail, wpis w mediach społecznościowych, umieszczanie w Internecie zdjęć lub  filmów ośmieszających ofiarę). 

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem parafii 

  1. Bezpieczne relacje między małoletnim a personelem parafii oparte są na  następujących zasadach ogólnych:  

1) Podstawą relacji między małoletnim a personelem parafii, zarówno osobistej,  wspólnotowej, jak i podejmowanej za pomocą środków nawiązywania kontaktu, jest troska o  prawdziwe dobro duchowe, psychiczne i fizyczne, a także respektowanie niezbywalnego  prawa do poszanowania godności i potrzeba zagwarantowania bezpieczeństwa; 

2) Personel parafii jest obdarzony zaufaniem i wsparciem przełożonych. Ochrona małoletnich  nie może polegać na prewencyjnej, motywowanej bojaźnią, rezygnacji ze znanych lub  nowych form duszpasterstwa i edukacji lub zaniechania podejmowania relacji z małoletnimi; 

3) Personel parafii może być zobowiązany do jednoczesnego podporządkowania się  niniejszym Standardom oraz standardom ochrony małoletnich obowiązującym w podmiocie,  w którym, lub wspólnie z którym prowadzi działalność. W sytuacji kolizji treści standardów,  personel parafii zobowiązany jest nadać pierwszeństwo stosowania Standardom  obowiązującym w Parafii Miłosierdzia Bożego w Grójcu; 

4) Wobec personelu parafii, przed dopuszczeniem do działalności na rzecz małoletnich,  Proboszcz wykonuje obowiązki, o których mowa w art. 21 ustawy o przeciwdziałaniu 

zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w szczególności  weryfikuje kandydatów do prowadzenia działalności na rzecz małoletnich w Rejestrze  Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym oraz gromadzi dokumentację przedstawianą przez  ww. kandydatów; 

5) Dokumenty dotyczące zatrudnionych przez parafię pracowników do obsługi  duszpasterstwa oraz działalności z nim związanej (np. kościelny, organista itp.) znajdują się w  dokumentacji Parafii Rzymskokatolickiej Miłosierdzia Bożego w Grójcu i są we właściwy  sposób przechowywane; 

6) Duszpasterstwo, zgodnie z przepisami obowiązującego prawa kanonicznego i  państwowego oraz wymogami kultury właściwej tradycji katolickiej, zabrania personelowi  parafii stosowania wszelkich form przemocy i naruszania godności oraz dóbr osobistych  małoletnich, a także podejmowania wszystkiego, co może prowadzić do takiego naruszenia,  a nawet do wywołania podejrzenia lub wrażenia tego typu; 

7) Dobro małoletniego w wymiarze duchowym jest chronione przez duszpasterstwo zakazem  kierowania życiem duchowym drugiego człowieka niezgodnie z nauczaniem i tradycją  Kościoła Katolickiego; 

8) Personel parafii prowadząc działalność na rzecz małoletnich obowiązany jest informować  małoletnich i ich rodziców lub opiekunów prawnych o tym, kto jest organizatorem danej  działalności. Informacja powinna zawierać jednoznaczną identyfikację organizatora i  wskazanie, że jest nim Parafia Miłosierdzia Bożego w Grójcu. W razie prowadzenia  działalności współorganizowanej z innymi podmiotami, personel parafii obowiązany jest przy  nawiązywaniu współpracy sprawdzać, czy dany podmiot posiada własne standardy ochrony  małoletnich i czy informacja o współorganizowaniu danej działalności zawarta jest w  materiałach informacyjnych przeznaczonych dla małoletnich oraz ich rodziców lub  opiekunów prawnych; 

9) Personel parafii jest zobowiązany ze szczególną uwagą, poszanowaniem i sprawiedliwością traktować własność materialną małoletnich, nie dopuszczając do jej  niszczenia, kradzieży, wyłudzania lub przeznaczania na inne niż założone cele; 

10) Personel parafii zarządzający dobrami kościelnymi ma obowiązek utrzymywania ich w  stanie, który zapewnia pełne bezpieczeństwo korzystających z nich małoletnim.  

  1. Zasady komunikacji z małoletnimi, ich rodzicami lub opiekunami małoletnich określa  się następująco:  

1) O ile umożliwia to sytuacja, personel parafii powinien nadawać pierwszeństwo relacjom  osobowym w stosunku do relacji podejmowanych za pomocą innych środków komunikacji,  np. elektronicznej; 

2) W prowadzeniu korespondencji z małoletnimi w jakiejkolwiek formie (rozumianej jako  nawiązywanie kontaktu innego niż osobisty) zalecana jest ostrożność i, o ile to możliwe,  korzystanie z kont i numerów służbowych. 

  1. Kontakt fizyczny (cielesny) pomiędzy personelem parafialnym, a małoletnim,  dozwolony jest wyłącznie wtedy, gdy:  

1) wymaga tego ochrona zdrowia lub życia małoletniego; 

2) jest związany ze zgodnym z liturgią Kościoła sprawowaniem świętych obrzędów oraz  przyjętymi społecznie i przez prawo Kościoła godziwymi moralnie obyczajami lub  powszechnie akceptowalnymi społecznie zasadami.  

Zachowania niedozwolone wobec małoletnich 

  1. Personelowi parafii zakazuje się kierować życiem małoletniego w wymiarze  duchowym niezgodnie z nauczaniem i tradycją Kościoła Katolickiego.  
  2. Personelowi parafii zabrania się wobec małoletnich stosowania przemocy psychicznej  i emocjonalnej w postaci m. in.:  

1) psychomanipulacji;  

2) naruszania dobrego imienia;  

3) pomawiania;  

4) składania fałszywych oskarżeń;  

5) stalkingu (uporczywego nękania innej osoby w rozumieniu art. 190a § 1 k.k.);  6) gorszenia złym przykładem;  

7) uzależniania emocjonalnego;  

8) szantażowania;  

9) grożenia;  

10) powoływania się na wpływy, z zastrzeżeniem, że nie dotyczy to odwoływania do się do  autorytetu dydaktycznego, wychowawczego lub moralnego innych osób wchodzących w  skład personelu Archidiecezji Warszawskiej;  

11) wymuszania decyzji;  

12) intryg;  

13) uwodzenia;  

14) izolowania od innych;  

15) złego traktowania ze względu na narodowość, rasę, płeć, wygląd, wykształcenie, poglądy  polityczne, niepełnosprawność, szczególne potrzeby edukacyjne lub przymioty osobowości;  

16) tworzenia środowisk o charakterze sekty; 

17) faworyzowania i bezzasadnego obdarowywania upominkami lub środkami materialnymi  oraz przyjmowania ich;  

18) nieuzasadnionych żądań finansowych;  

19) namawiania do łamania prawa państwowego lub kanonicznego;  

20) nieproporcjonalnego do winy oraz nieprzewidzianego w statutach karania i naznaczania  pozasakramentalnych pokut;  

21) poniżania;  

22) wyśmiewania;  

23) nieuzasadnionej krytyki;  

24) upokarzania;  

25) udzielania pomocy nieadekwatnej do potrzeb bliźniego;  

26) stawiania wymagań ponad możliwości oraz kompetencje;  

27) braku lub złej organizacji wspólnej pracy;  

28) niewypełniania ważnie zawartych umów;  

29) łamania przewidzianej w prawie tajemnicy duszpasterskiej;  

30) niezgodnego z wewnętrznymi statutami wykluczania z życia wspólnot;  31) nieuzasadnionego zobowiązywania do zachowania tajemnicy;  

32) umniejszania autorytetu przełożonych i opiekunów;  

33) nierespektowania czasu wolnego i odpoczynku;  

34) podejmowania kontaktu poza godzinami uznanymi za właściwe;  

35) przyjmowania niedostosowanego do sytuacji, wyzywającego wyglądu zewnętrznego lub  podejmowania prowokacyjnych zachowań;  

36) publicznego komentowania wyglądu zewnętrznego innych;  

37) rozmów oraz podtekstów i żartów o charakterze seksualnym;  

38) prezentowania i propagowania zachowań oraz postaw niezgodnych z katolicką wizją  osoby;  

39) używania wulgaryzmów;  

40) podnoszenia głosu bez wystarczającej przyczyny;  

41) wyśmiewania rzeczy świętych;  

42) prezentowania i przesyłania materiałów zawierających treści erotyczne; pornografię,  sceny przemocy lub zachowań aspołecznych; 

43) podglądania, podsłuchiwania i niezgodnego z prawem wykorzystywania nagrań;  

44) podszywania się pod innych, w tym kradzieży tożsamości w rozumieniu art. 190a § 2  k.k.);  

45) naruszania zasad przetwarzania danych osobowych małoletnich;  

46) ukrywania stanu duchownego w złym zamiarze;  

47) używania danych kontaktowych osób bez zachowania kościelnych i powszechnie  obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych;  

48) łamania tajemnicy korespondencji i tajemnicy urzędowej.  

  1. Personelowi parafii zabrania się wobec małoletnich stosowania przemocy fizycznej i  niedozwolonych form kontaktu fizycznego, m.in.:  

1) przekraczania granic intymności fizycznej w postaci podejmowania jakiejkolwiek formy  kontaktu cielesnego, o ile nie wymaga tego zdrowie i życie osoby małoletniej, lub o ile nie  jest związane ze zgodnym z liturgią Kościoła sprawowaniem świętych obrzędów oraz  przyjętymi społecznie i przez prawo Kościoła godziwymi moralnie obyczajami;  

2) stosowania jakiejkolwiek przemocy, kar cielesnych i wrogich gestów; 3) niezgodnego z obowiązującym prawem utrwalania wizerunku osób; 

4) umożliwiania oraz zachęcania i dawania przykładu zachowań mających negatywny wpływ  na zdrowie lub życie, w tym palenia tytoniu, nadużywania alkoholu i używania środków  psychoaktywnych, diet, terapii lub leków niezgodnie lub bez zalecenia lekarza oraz braku  dbałości o higienę osobistą. 

  1. Personelowi parafii zabrania się wobec małoletnich ponadto:  

1) sprawowania sakramentów świętych oraz praktykowania innych rodzajów pobożności i  modlitwy poza miejscem i formą przewidzianą do tego w przepisach kościelnych bez zgody  właściwego przełożonego;  

2) zwielokrotniania i przedłużania spotkań z małoletnimi oraz organizowania ich poza  przyjętym wcześniej harmonogramem zawierającym informacje o czasie i miejscu spotkania  bez uzasadnionej potrzeby duszpasterskiej;  

3) podejmowania opieki nad małoletnimi bez posiadania wymaganych do tego kompetencji i  umiejętności, bez dopełnienia wymagań, o których mowa w art. 21 ustawy o  przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, a  także pozostając pod wpływem alkoholu lub środków odurzających;  

4) wyciągania wobec małoletnich sprawiających trudności wychowawcze konsekwencji  dyscyplinarnych nieproporcjonalnych do przewinień i nie wynikających z ogólnie przyjętych  norm psychopedagogicznych; 

5) zapraszania i przyjmowania małoletnich w mieszkaniach duchownych, wyłączając  spotkania o charakterze rodzinnym, a także te, które są odbywane w obecności rodziców lub  opiekunów prawnych;  

6) odbywania wizyt sam na sam w miejscu zamieszkania i pobytu małoletniego, wyłączając  wizyty o charakterze rodzinnym, wizyty za wiedzą i zgodą rodziców lub opiekunów prawnych  oraz wynikające ze spełniania powierzonych zgodnie z prawem obowiązków  wychowawczych;  

7) przewożenia małoletnich własnym środkiem transportu poza sytuacją relacji rodzinnych,  potrzebą wykonywania zleconych obowiązków wychowawczych, posiadania pisemnej zgody  rodziców lub opiekunów prawnych lub poza okolicznościami wymagającymi ochrony życia  lub zdrowia małoletniego;  

8) uprawiania z małoletnim indywidualnych form sportu i rekreacji, jeśli nie jest to związane  z oficjalnie prowadzonym treningiem sportowym lub nie występuje za pisemną zgodą  rodziców bądź opiekunów prawnych;  

9) zobowiązywania małoletnich do zachowania tajemnicy poza wypadkiem tajemnicy  spowiedzi lub innym przewidzianym w prawie;  

10) prowadzenia rozmów na tematy związane z dojrzewaniem i płciowością lub  doświadczeniami w tej dziedzinie, wykraczających poza przewidziane dla danego wieku  zatwierdzone programy edukacyjne, wychowawcze i formacyjne, a także poza potrzebą  wynikającą z warunków sprawowania sakramentu pokuty z zachowaniem właściwych norm;  

11) dzielenia się z małoletnim wiedzą o własnych doświadczeniach w dziedzinie seksualności,  a także zachowań aspołecznych i stanowiących wykroczenia przeciw prawu kanonicznemu i  państwowemu;  

12) namawiania osób małoletnich do podjęcia wobec innych osób czynności zabronionych  niniejszymi Standardami;  

13) uniemożliwiania rodzicom i opiekunom prawnym wglądu w treści oraz formy pracy  duszpasterskiej i wychowawczej z małoletnimi.  

  1. Personelowi parafialnemu zabrania się w korespondencji z małoletnim:  

1) uzyskiwania indywidualnych adresów i numerów telefonu małoletnich bez zgody ich  rodziców bądź opiekunów prawnych;  

2) namawiania małoletniego do ukrywania bądź kasowania zawartości korespondencji;  

3) udostępniania małoletnim bez ważnej przyczyny osobistych środków komunikacji, takich  jak połączenia internetowe, telefony i urządzenia mobilne, itp.; 

4) podejmowania bez uzasadnionej przyczyny zbyt częstych kontaktów korespondencyjnych  z małoletnimi;  

5) podejmowania tematów związanych z dziedzinami pozostającymi w sprzeczności z nauką  kościoła katolickiego, niedostosowanymi do wieku i dojrzałości małoletnich; 

6) podejmowania kontaktów z małoletnimi w godzinach późnowieczornych i  wczesnorannych, poza wypadkiem zagrożenia zdrowia lub życia bądź posiadania zgody  rodziców lub opiekunów prawnych. 

  1. Stawianie małoletnim przez personel parafialny wymagań zgodnych co do treści i  formy z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, metodami pedagogicznymi  oraz nauką Kościoła Katolickiego, a także przedstawianie możliwych konsekwencji  braku zastosowania się do postawionych wymagań, nie stanowi zachowania  niedozwolonego. 
  2. Wykonywanie przez personel parafii zgodnych z powszechnie obowiązującymi  przepisami prawa obowiązków związanych z opieką nad małoletnimi, nie stanowi  zachowania niedozwolonego. 

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi 

  1. Personel parafii winien tak organizować działalność na rzecz małoletnich, aby  minimalizować wszelkie ryzyka zaistnienia sytuacji, mogących zagrozić  bezpieczeństwu małoletniego, w szczególności:  

1) Personelowi parafii nie wolno pozostawiać małoletniego powierzonego opiece bez  nadzoru;  

2) Personelowi parafii nie wolno tolerować lub pozostawać bez reakcji wobec  niedozwolonych lub niewłaściwych zachowań małoletniego wobec innych małoletnich;  

3) Personel parafii winien zachowywać szczególną troskę wobec potrzeb małoletnich z  niepełnosprawnością lub szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.  

  1. Małoletni, uczestnicząc w działalności prowadzonej przez parafię na jego rzecz,  powinien:  

1) bezwzględnie przestrzegać poleceń personelu parafialnego, o ile są one zgodne z prawem;  2) przestrzegać warunków stawianych przez parafię, związanych z jego działalnością;  

3) zachowywać kulturę osobistą i przestrzegać zasad współżycia społecznego w relacjach z  personelem parafialnym oraz innymi małoletnimi. 

Zasady chroniące dotyczące wszystkich, również dorosłych 

  1. Sakrament pokuty i pojednania, a także spotkania związane z towarzyszeniem  duchowym odbywają się w miejscach do tego wyznaczonych (konfesjonał lub miejsce  osobne, ale widoczne). Jeśli nie można zachować tej zasady (np. w czasie wakacji, 

pielgrzymki czy przy spowiedzi osoby chorej czy z niepełnosprawnością), dbamy o to,  by spowiednik i penitent byli dostępni (drzwi pomieszczenia nie mogą być zamknięte  na klucz) lub widoczni dla innych osób (np. przeszklenia w drzwiach, uchylone drzwi  do pomieszczenia). Niedopuszczalne jest spowiadanie lub tzw. rozmowy duchowe w  pokojach prywatnych.  

  1. Jeśli to możliwe odwiedziny chorych (dotyczy księży oraz szafarzy i wolontariuszy)  odbywają się w obecności osoby trzeciej (kogoś z rodziny, z sąsiedztwa, osoby  posługującej w parafii).  

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz  procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci  Internet oraz utrwalonymi w innej formie 

  1. Parafia Miłosierdzia Bożego w Grójcu na swoim terenie posiada urządzenia  elektroniczne z dostępem do sieci Internet, jednakże nie są one udostępniane  osobom małoletnim i służą wyłącznie potrzebom personelu parafii.  
  2. Osoby małoletnie nie mają możliwości łączenia się z parafialną siecią Wi-Fi przy  wykorzystaniu prywatnych urządzeń elektronicznych. Hasła do bezprzewodowej sieci  komputerowej Parafii nie są ogólnodostępne i stanowią wyłączną domenę Parafii. 
  3. Małoletnim zabrania się korzystania z urządzeń elektronicznych podczas odbywania  obrzędów liturgicznych poza wyjątkowymi, nagłymi przypadkami (np. konieczność  wezwania pogotowia bądź konieczność kontaktu z rodzicami/opiekunem prawnym)  biorąc przy tym pod uwagę potrzebę ciągłości obrzędu, nie przeszkadzając  jednocześnie innym parafianom. 
  4. Na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu na terenie parafii jest  zainstalowane oraz systematycznie aktualizowane oprogramowanie antywirusowe,  antyspamowe i firewall. Sieć jest monitorowana w taki sposób, aby możliwe było  zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć. 
  5. Do potencjalnych zagrożeń użytkowania sieci Internet należy zaliczyć:  • dostęp do treści niezgodnych z celami wychowania i edukacji (narkotyki, przemoc,  pornografia, hazard),  
  • działalność innych użytkowników zagrażająca dobru dziecka,  
  • oprogramowanie umożliwiające śledzenie i pozyskanie danych osobowych  użytkowników parafialnej sieci.  
  1. Rozwiązania organizacyjne na poziomie parafii bazują na aktualnych standardach  bezpieczeństwa.  

Procedury postępowania w sytuacji krzywdy (jakiejkolwiek przemocy), czy  niewłaściwego zachowania

  1. W przypadkach przemocy fizycznej bądź seksualnej, gdy sprawcą jest osoba dorosła  lub dziecko, należy zgłosić ten fakt zgodnie z prawem do organów ścigania lub/oraz  do delegata właściwej instytucji kościelnej.  
  2. Gdy sprawa dotyczy niewłaściwego zachowania osób świeckich zatrudnionych w  parafii bądź wolontariuszy, sprawę należy zbadać i podjąć adekwatne kroki w  zależności od tego, czego dotyczyło to zachowanie. Każdorazowo należy podjąć z tą  osobą rozmowę i jeśli zajdzie taka potrzeba, to okresowo lub stale wycofać ją z pracy  duszpasterskiej.  
  3. Jeśli niewłaściwe zachowanie dotyczy dziecka, należy o tym zawiadomić jego  rodziców i wraz z nimi podjąć odpowiednie działania.  
  4. Jeśli sprawa dotyczy niewłaściwych zachowań dzieci wobec siebie nawzajem, należy  niezwłocznie zawiadomić rodziców dzieci i wraz z nimi podjąć odpowiednie działania.  5. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń współpracuje z proboszczem i/lub delegatem parafialnym.  
  5. Każda informacja o niewłaściwym zachowaniu powinna być traktowana poważnie,  gdyż jest działaniem prewencyjnym.  
  6. Jeśli jakakolwiek osoba dorosła, także zaangażowana w pracę duszpasterską w  parafii, dowie się od dziecka, że doświadcza ono przemocy, automatycznie ma  obowiązek zastosowania się do art. 304 k.p.k. stanowiącego, że każdy, kto dowie się  o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić  o tym prokuraturę lub policję. 
  7. Wszelka działalność dotycząca ochrony oraz interwencji i pomocy jest  dokumentowana. Wpisy dokonują osoby bezpośrednio zaangażowane w daną  aktywność (zazwyczaj osoba zaufana oraz/lub osoba odpowiedzialna za interwencję),  ale za bezpieczne przechowywanie dokumentów odpowiedzialny jest proboszcz.  Rejestr prowadzi się zgodnie z zasadami ochrony danych wrażliwych. Dokumentacją taką posługujemy się w działaniach interwencyjnych (np. przy zgłoszeniu do  prokuratury). Parafia ma obowiązek przechowywania ww. dokumentacji pod  wskazanym adresem, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa państwowego i  kanonicznego. 
  • 10 

Pomoc udzielana osobom skrzywdzonym 

  1. Każda osoba, która mówi o doświadczanej przez siebie krzywdzie, winna zostać  przyjęta z szacunkiem i uważnie wysłuchana.  
  2. Osoba skrzywdzona powinna otrzymać informację o możliwych formach pomocy, z  której może skorzystać na terenie parafii lub poza nią.  
  3. W sytuacji, gdy osoba wskazana jako sprawca jest kapłanem lub inną osobą  zaangażowaną w parafii, należy jak najszybciej zapewnić bezpieczeństwo osobie  skrzywdzonej (np. przez niedopuszczanie do niej osoby wskazanej lub podejrzanej o  krzywdę). Następnie należy jej udzielić pomocy, jakiej potrzebuje. Osoby  poszkodowane nie powinny być obarczane kosztami udzielanej im pomocy. 
  4. Troska duszpasterska wobec osoby skrzywdzonej i jej bliskich polega przede  wszystkim na życzliwym wysłuchaniu i pomocy w odbudowaniu jej więzi z Bogiem i  zaufania do Kościoła.  
  5. Jeśli osoba skrzywdzona należała do jakiejś grupy parafialnej, również inni uczestnicy  tej grupy powinni otrzymać pomoc duszpasterską i ewentualnie psychologiczną.  6. Jeśli osobą skrzywdzoną jest dziecko, pomoc w miarę potrzeby powinna otrzymać  również jego rodzina.  
  6. Parafianie powinni być we właściwy sposób poinformowani o tym, co się wydarzyło  oraz otrzymać stosowną pomoc. Należy przy tym zachować zasadę ochrony dobrego  imienia osoby skrzywdzonej.  
  7. Jeśli zgłoszenie dotyczy innej krzywdy czy niewłaściwego zachowania, osoba  zgłaszająca powinna zostać poinformowana o podjętych w sprawie krokach. 9. Wszelkie działania i uzyskane informacje objęte są zasadą poufności, ale osoby  skrzywdzonej nie wolno zobowiązywać do zachowania tajemnicy. 
  • 11 

Pomoc udzielana sprawcy 

  1. W sytuacji, gdy oskarżonym (sprawcą) jest dziecko, należy współpracować z jego  rodzicami lub opiekunami prawnymi w takim zakresie, w jakim jest to możliwe i  potrzebne. Ich również dobrze jest otoczyć opieką duszpasterską.  
  2. W sytuacji, gdy osobą podejrzaną jest kapłan lub osoba konsekrowana, należy  zastosować się do wskazań uzyskanych od biskupa lub przełożonych.  3. Gdy osobą podejrzaną jest świecki pracownik lub wolontariusz parafialny, należy  odsunąć taką osobę od podejmowanej pracy na czas wyjaśnienia sprawy lub do czasu  decyzji prokuratury oraz objąć ją opieką duszpasterską.  
  3. W procesie wyjaśniania sprawy oraz w podawaniu informacji należy również zadbać o  zachowanie ochrony dobrego imienia domniemanego sprawcy.  
  4. Działając na podstawie art. 5 § 1 kodeksu postępowania karnego oskarżonego uważa  się za niewinnego, dopóki wina jego nie zostanie udowodniona. W przypadku  zaistnienia fałszywego oskarżenia, jeśli zarzuty nie zostaną potwierdzone, a  oskarżenie znane było osobom postronnym, należy przekazać im informację o  niewinności oskarżonego w formie komunikatu biskupa miejsca lub delegata. 
  • 12 

Odpowiedzialność personelu parafii za naruszenie Standardów 

  1. Osoby wchodzące w skład parafii, pełniące posługę kapłańską na podstawie  przepisów prawa kanonicznego, za naruszenie obowiązków wynikających z  niniejszych Standardów podlegają odpowiedzialności i sankcjom przewidzianym w  Kodeksie Prawa Kanonicznego.
  2. Personel parafialny zatrudniony na podstawie umów o pracę, za naruszenie  obowiązków wynikających z niniejszych Standardów ponosi odpowiedzialność  porządkową na podstawie art. 108 Kodeksu pracy.  
  3. Personel parafialny zatrudniony na podstawie umów cywilnoprawnych oraz umów na  zasadzie wolontariatu za naruszenie obowiązków wynikających z niniejszych  Standardów, ponosi odpowiedzialność wynikającą z treści zawartych umów. Osoby  odpowiedzialne za zawieranie umów cywilnoprawnych oraz umów na zasadzie  wolontariatu w imieniu organizatora, zobowiązane są do zamieszczania w nich  klauzul obejmujących:  

1) Zapoznanie się z niniejszymi Standardami oraz złożenie oświadczenia o bezwzględnym  obowiązku ich stosowania;  

2) Odpowiedzialność za naruszenie niniejszych Standardów;  

3) Możliwość natychmiastowego rozwiązania danej umowy z powodu naruszenia niniejszych  Standardów.  

  1. Niezależnie od odpowiedzialności określonej w ust. 1-3, jeżeli naruszenie  obowiązków wynikających z niniejszych Standardów stanowi jednocześnie naruszenie  powszechnie obowiązujących przepisów prawa lub prawa kanonicznego,  duszpasterstwo ma obowiązek współpracować z właściwymi organami państwowymi  i kościelnymi celem pociągnięcia osoby dopuszczającej się czynu zabronionego do  odpowiedzialności. 
  • 13 

Odpowiedzialność małoletniego za naruszenie Standardów 

  1. Parafia może, wobec małoletniego, który naruszył obowiązki wynikające z niniejszych  Standardów, zaprzestać prowadzenia działalności na jego rzecz. W takiej sytuacji  personel parafii wzywa rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego i informuje go o  przyczynie podjęcia takiego działania. W zależności od charakteru konkretnej  działalności prowadzonej na rzecz małoletniego przez duszpasterstwo, personel  parafii niezależnie od powyższego zobowiązany jest dopełnić również innych  obowiązków, wynikających z regulaminów lub umów dotyczących danej działalności.  
  2. Jeżeli naruszenie przez małoletniego obowiązków wynikających z niniejszych  Standardów stanowi jednocześnie naruszenie powszechnie obowiązujących  przepisów prawa, parafia zobowiązana jest współpracować z właściwymi organami  państwowymi i kościelnymi, celem pociągnięcia osoby naruszającej te przepisy do  odpowiedzialności.
  • 14 

Zasady i sposób udostępniania Standardów rodzicom lub opiekunom oraz  małoletnim, a także personelowi parafii  

  1. Niniejsze Standardy udostępnianie są przez parafię w wersji pełnej na stronie  internetowej parafii oraz w wersji papierowej, w Kancelarii Parafii w budynku pod  adresem: ul. Jana Pawła II 24, 05-600 Grójec. Informację w tym zakresie (przez  podanie odnośnika lub zamieszczenie stosownej klauzuli) zamieszcza się również we  wszelkich ogłoszeniach o konkretnych przedsięwzięciach, realizowanych przez parafię na rzecz małoletnich, formularzach zgłoszeniowych, regulaminach, umowach itp.  
  2. Parafia Miłosierdzia Bożego w Grójcu przed przystąpieniem do wykonywania  określonej działalności powiązanej z udziałem dzieci może zobowiązać rodziców, a  także w miarę możliwości dzieci do zapoznania się z niniejszymi Standardami.  
  3. Parafia stosując Standardy i udostępniając ich treść dąży do zapewnienia dostępności  informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami. 
  • 15 

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach krzywdzenia dzieci 

  1. Osoba zaufana –Ks. Mirosław Lewaszkiewicz (e-mail: milosierdzieboze@grojec.eu) 2. Proboszcz – Ks. Mirosław Lewaszkiewicz 
  2. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach krzywdzenia dzieci – Ks. Mirosław Lewaszkiewicz 
  3. Wykaz telefonów, adresów i instytucji świadczących wsparcie ofiarom przemocy: 
  • Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grójcu – Aleja Niepodległości 6, 05-600  Grójec, tel. 48 664 31 55  
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie – ul. POW 4a, 05-600 Grójec, tel. 48 664 28 30  
  • Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie – „Niebieska Linia” tel. 800-12-00-02,  adres e-mail niebieskalinia@niebieskalinia.info 
  • Ogólnokrajowa Linia Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900 – przez całą dobę  można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę  psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym  miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku  migowym.  
  • Bezpłatne porady prawne dla ofiar wykorzystania seksualnego w Kościele – e-mail:  konsultacjekanoniczne@fsj.org.pl
Scroll to Top
Skip to content