• 1
  • 2

XIII Niedziela Zwykła

28 czerwca 2020 r.

1. Zapraszamy na ostatnie nabożeństwa czerwcowe ku czci Najświętszego Serca Pana Jezusa, do wtorku po Mszy wieczornej.

2. W poniedziałek 29 czerwca, uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła. Msza o godz. 7.00 i 17.00. Tego dnia można uzyskać odpust zupełny dla posługujących się dewocjonaliami poświęconymi przez Ojca Świętego lub Biskupa pod warunkiem odmówienia Wyznania Wiary.

3. W środę Nowenna do Matki Bożej Nieustającej Pomocy o godz. 17.00.  

4. W piątek święto św. Tomasz, Apostoła i I piątek miesiąca. Adoracja Najświętszego Sakramentu rozpocznie się Koronką do Miłosierdzia Bożego o godz. 15.00. Spowiedź od godz. 16.00. Msza o Najświętszym Sercu Pana Jezusa o godz. 17.00.

5. W sobotę I sobota miesiąca. Msza o Niepokalanym Sercu NMP o godz. 17.00.

6. Za tydzień I niedziela miesiąca, po Mszy o godz. 12.00, zapraszamy na krótką adorację Najświętszego Sakramentu i procesję wokół kościoła.

7. Informacja dla młodzieży, z naszej parafii, z VII kl., która w przyszłym roku pragnie przyjąć sakrament bierzmowania. W zakrystii można wziąć kartę zgłoszenia. Należy ją złożyć do końca czerwca, w zakrystii lub w kancelarii. 

8. Zachęcamy do lektury prasy katolickiej „Niedzieli” i „Gościa Niedzielnego”, „Małego Gościa Niedzielnego” dla dzieci, które można nabyć w zakrystii.   

Drodzy Bracia i Siostry

Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie rozpoczął rekrutację na kolejny rok studiów akademickich. Nasza diecezjalna uczelnia od blisko 60 lat służy nie tylko naszej diecezji, lecz także kilkunastu seminariom i ośrodkom zamiejscowym w różnych miastach Polski. Wielu jej absolwentów jest czynnie zaangażowanych w życie Kościoła w różnych wspólnotach i instytucjach.

Studia magisterskie z teologii i katechetyki można odbywać w trybie zaocznym i e-learningowym. Specjalizację katechetyczną można ponadto uzyskać w trakcie studiów podyplomowych.

Oprócz regularnych zajęć akademickich uczelnia prowadzi także kursy dla osób zaangażowanych w duszpasterstwo rodzin, dla młodych dziennikarzy, dla duszpasterzy młodzieży. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszy się skompensowany, dwuletni cykl “Teologii dla zabieganych”. Wiele osób poznaje w ten sposób podstawy najważniejszych prawd wiary. Nowością wśród tegorocznych propozycji jest – także dwuletnia – szkoła biblijna.

Wśród studentów są osoby w różnym wieku, różnych zawodów. Przychodzą liderzy i członkowie ruchów i wspólnot katolickich, przychodzą osoby poszukujące swego miejsca w Kościele i pogłębiające swoją relację z Bogiem. Niech potencjał nauki i wiary, który wspólnie tworzą nasi profesorowie i studenci zostanie wykorzystany dla wspólnego dobra Kościoła. Zapraszamy do podjęcia studiów na naszej Uczelni.

Kazimierz kard. Nycz

Arcybiskup Metropolita Warszawski

Żal doskonały i Komunia Duchowa

ŻAL DOSKONAŁY

w czasie pandemii koronawirusa

Częścią Tradycji Kościoła katolickiego jest przekonanie, że „żal doskonały”, czyli taki, który przeżywamy ze względu na miłość do Boga, połączony z pragnieniem spowiedzi, gdy tylko będzie to możliwe. Skutkuje on odpuszczeniem grzechów ciężkich.

Katechizm Kościoła Katolickiego naucza: „Gdy żal wypływa z miłości do Boga miłowanego nade wszystko, jest nazywany «żalem doskonałym» lub «żalem z miłości» (contritio). Taki żal odpuszcza grzechy powszednie. Przynosi on także przebaczenie grzechów śmiertelnych, jeśli zawiera mocne postanowienie przystąpienia do spowiedzi sakramentalnej, gdy tylko będzie to możliwe” (nr 1452).

Jak wzbudzić akt żalu doskonałego?

W sytuacji, gdy nie ma możliwości wyznania grzechów przed kapłanem, należy:

  1. wzbudzić w sobie pragnienie przyjęcia sakramentu pokuty (z postanowieniem przystąpienia do niego przy najbliższej okazji);
  2. zrobić rachunek sumienia i w odniesieniu do wykrytych grzechów postanowić nie popełniać ich w przyszłości (jak w ramach przygotowania do spowiedzi sakramentalnej);
  3. wzbudzić w sobie żal za popełnione grzechy ze względu na miłość do Boga – tak uczciwie, jak tylko potrafimy; można wypowiedzieć formułę: „Boże, bądź miłościw mnie grzesznemu” albo przeczytać np. Psalm 51(50);
  4. przyjąć sobie jakiś czyn pokutny w ramach pokuty za grzechy;
  5. przyjąć Komunię św. (sakramentalnie lub duchowo).

 

KOMUNIA DUCHOWA 

Sobór Trydencki (1551) naucza: „Odnośnie do korzystania z tego świętego sakramentu ojcowie nasi słusznie i mądrze rozróżnili trzy sposoby jego przyjmowania. Uczyli, że: jedni przyjmują go tylko sakramentalnie, jak grzesznicy; inni tylko duchowo, mianowicie ci, którzy w pragnieniu spożywając ów podawany niebiański chleb – żywą «wiarą, która działa przez miłość» – odczuwają jego owoc i pożytek; inni wreszcie przyjmują go zarówno sakramentalnie, jak i duchowo” (Sobór Trydencki, Dekret o Najświętszym Sakramencie Eucharystii, r. 8).

  1. W czasie transmisji Mszy św.

Należy uczestniczyć w liturgii, słuchając i odpowiadając, biorąc udział w śpiewach. Trzeba odłożyć wtedy na bok wszystkie inne sprawy. W czasie udzielania Komunii św. trzeba wzbudzić w sobie pragnienie przyjęcia Jezusa Eucharystycznego i sakramentalnego zjednoczenia z Nim. Można wypowiedź słowa modlitwy, na przykład proponowanej poniżej, a także przedłużyć Komunię duchową na czas dziękczynienia po Mszy św., odmawiając inne modlitwy, zwłaszcza Akty uwielbienia czy Litanię do Serca Pana Jezusa.

  1. Poza transmisją Mszy św.

W sytuacji, gdy nie ma możliwości przyjęcia Komunii św. poprzez spożycie Ciała/Krwi Pańskiej, można wzbudzić pragnienie przyjęcia Komunii i powiedzieć o nim Bogu w dowolnej formie, prosząc o sakramentalne zjednoczenie z Chrystusem. Skutkuje to faktycznym przyjęciem łaski Najświętszego Sakramentu. Poza transmisją Mszy św. warto zacząć od aktu pokuty, rozważenia czytań z dnia, a przed aktem Komunii duchowej odmówić modlitwę Pańską oraz „Panie, nie jestem godzien…”.

Modlitwa Komunii duchowej według papieża Franciszka

Kładę się u Twych stóp, o mój Jezu, i ofiarowuję Ci moje skruszone serce, uniżone w swojej nicości i Twojej świętej obecności. Adoruję Cię w sakramencie Twej miłości, niewysłowionej Eucharystii. Pragnę przyjąć Ciebie w tym ubogim przybytku, jaki oferuje Ci mój umysł. Czekając na radość z sakramentalnej komunii, pragnę przyjąć Cię w duchu. Przyjdź do mnie, O mój Jezu, kiedy ja, ze swojej strony, przychodzę do Ciebie! Niech Twoja miłość ogarnie moje całe jestestwo w życiu i śmierci. Wierzę w Ciebie, Tobie ufam, Ciebie miłuję. Amen.